Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Dan kunt u deze mailen naar info@so-da.nl.

Wat is een overeenkomst?

U bent aangesproken vanwege een winkeldiefstal. Als u bekent en bereid bent om de schade te vergoeden, dan is de aanwezigheid van de politie niet nodig en kunt het onderling oplossen door een overeenkomst te sluiten. In het online formulier worden alle afspraken vastgelegd. Iedereen ondertekent de overeenkomst en ontvangt deze per e-mail, inclusief een eventueel winkelverbod. De schadevergoeding kunt u direct via een betaallink betalen.

Hoe gaan jullie om met de gegevens van minderjarigen?

Een winkeldiefstal kan afgehandeld worden met of zonder aanwezigheid van de politie. Bij een afhandeling door politie ontvangt SODA de persoonsgegevens achteraf. Als er geen politie ter plaatse is, dan worden de gegevens door de minderjarige ingevuld. In beide gevallen zal de winkelier of beveiliger proberen om contact op te nemen met de ouders om hen te informeren.

De gegevens op de aansprakelijkstelling zijn niet juist, hoe kan dit?

Het afhandelen van een winkeldiefstal is voor beide partijen een vervelende en soms spannende situatie. Het kan voorkomen dat er bij het invoeren van de gegevens een typefout gemaakt wordt, waardoor de gegevens niet correct op de overeenkomst staan. Zijn de vermelde gegevens niet juist? Dan kunt de dit per mail aan ons doorgeven via info@so-da.nl. Vermeld hierbij graag uw betalingskenmerk.

Ik heb geen e-mail ontvangen met de factuur

Het kan zijn dat er bij de invoer van uw gegevens iets niet helemaal goed is gegaan, waardoor wij geen correct e-mailadres hebben, waardoor wij de factuur niet kunnen mailen. Wilt u de factuur alsnog ontvangen? Dan kunt u ons mailen via info@so-da.nl. Vermeld hierbij graag uw betalingskenmerk.

Ik heb gelijk met de QR-code betaald, maar krijg alsnog een brief

Het verwerken van de betaling kan een aantal werkdagen duren. Daardoor kunnen de brief en de betaling elkaar kruisen. Als u twijfelt of uw betaling verwerkt is, dan kunt u een betalingsbewijs mailen naar info@so-da.nl

Ik was niet alleen. Nu krijgen wij allebei een brief met een ander betalingskenmerk

Het maakt niet uit of u alleen was of met anderen. Alle personen wordt individueel aansprakelijk gesteld voor de schade. Iedereen heeft een eigen kenmerk in het systeem van SODA. Dit kenmerk is persoonsgebonden. Daardoor zijn de kenmerken in de brieven verschillend, maar gaat het wel over dezelfde diefstal.

De betaallink is verlopen, wat nu?

Als de betalingslink verlopen is, dan kunt u een nieuwe betaallink aanvragen door een e-mail te sturen naar info@so-da.nl.

Het bedrag kan ook handmatig overgemaakt worden. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  • Maak het totaalbedrag over op IBAN-nummer NL33INGB0004872803, storten bij uw bankkantoor is ook mogelijk
  • Maak het bedrag over op naam van Stichting SODA
  • Vermeld bij uw betaling altijd het betalingskenmerk

Wat als er niet betaald wordt?

Indien de schadevergoeding niet wordt betaald dan zal SODA namens de winkelier een deurwaarder inschakelen. Als de betaling dan nog steeds uitblijft, dan vraagt SODA de rechter om de schadevergoeding toe te wijzen.